Setkání, které navždy změnilo historii karate — Okinawa 1936
Zdroj : https://www.shinjigenkan.ca/history-of-karate-name-meeting-of-karate-masters/
Autor : Haupenthal Sensei
Publikováno : 5. Února 2020, 5:58
Možná, že to nevíte, ale 25.říjen je považován jako Mezinárodní den karate. Tento datum byl vybrán a ustanoven okinawskou vládou, hostitelem první soutěže karate při olympijských hrách v Tokiu. Co mnoho karatistů neví, je důvod výběru tohoto specifického datumu.
Téměř před 85 lety se sešli mistři karate z Okinawy, aby rozhodli o budoucnosti karate. Hostitelem tohoto setkání byl Ryukyu Shinpo, oficiální časopis království Ryukyu (nyní Okinawa). V té době bylo karate stále nazýváno “Toudi,” znamenající "Čínské ruce", nebo “Te,” znamenající “bojující / udírající ruce”, ale jak brzy uvidíte, mělo se to změnit.
Setkání mistrů karate na Okinawě v roce 1936
Jak již bylo zmíněno dříve, setkání bylo hostem v sále vydavatelství novin Ryukyu Shinpo 25. října 1936. Následující text je zápisem jen části tohoto setkání — dokument je momentálně vystaven v muzeu Karate na Okinawě.
Tyto poznámky jsou rovněž uvedeny jako dodatek v knize “Karatedo Dai Hokan” napsané Kankenem Toyamou, strany 377-392 (Tsuru Shobo, 1960). Původně přeloženy do angličtiny Yamadem Kiyotakou “Sanzinsoo”, jenž jsme přeformátovali pro lepší přehlednost.
Datum a čas: 25. října 1936 (11. rok éry Showa) v 16:00.
Místo: Showa Kaikan Hall, Naha City, Okinawa Prefecture
Organizátor: Ryukyu Shimpo Newspaper Company
Seznam účastníků
Mistři Karate
- Chomo Hanashiro (1869-1945), bývalý žák Bushi Matsumury a starší mistr Toudi-jutsu
- Kyan Chotoku (1870-1945), bývalý žák Bushi Matsumury a starší mistr Toudi-jutsu
- Choki Motobu (1871-1944), nejkontroverznější postava Toudi-jutsu v té době
- Chojun Miyagi (1888-1953), nejznámnější žák higashionna Kanryo, respektovaný mistr mistr Toudi-jutsu a zakladatel Goju-Ryu
- Juhatsu Kyoda (1886-1967), bývalý žák Higashionna Kanryo, prominentní mistr Toudi-jutsu, zakladatel Toon-Ryu
- Choshin Chibana (1885-1969), bývalý žák Itosu Anko, vysoce uznávaný mistr, který jako první vytvořil termín Shorin ryu místo Toudi-jutsu
- Shimpan Gusukuma (1890-1954), bývalý žák Higashionna Kanryo a Itosu Anko, respektovaný mistr mistr Toudi-jutsu
Guests
- Genwa Nakasone, Karate Kenkyusha (přidružený k Shudokan mistra Kankena Toyamy) (1886-1978) Spisovatel a historik karate byl organizátorem tohoto setkání.
- Koichi Sato, vedoucí oddělení pro záležitosti vzdělávání
- Zenpatsu Shimabukuro, ředitel knihovny prefektury Okinawa
- Kitsuma Fukushima, zástupce velitele oblastního velitelství armády
- Eizo Kita, vedoucí sekce policejního oddělení prefektury Okinawa
- Chosho Goeku, vedoucí bezpečnostní sekce prefektury Okinawa
- Gizaburo Furukawa, ředitel rady tělesné výchovy prefektury Okinawa
- Sei Ando, spisovatel (Shigeru Ando)
- Choshiki Ota, president vydavatelství Ryukyu Shimpo Newspaper (Chofu Ota)
- Kowa Matayoshi, vedoucí editor Ryukyu Shimpo (Yasukazu Matayoshi)
- Zensoku Yamaguchi, ředitel Ryukyu Shimpo
- Tamashiro, novinář Ryukyu Shimpo (Tamaki)
- Chotei Oroku
Chojun Miyagi, Juhatsu Kyoda, and Choki Motobu
Výňatek ze zápisu setkání
Genwa Nakasone:
Když bylo karate poprvé představeno v hlavním městě Japonska Tokiu, název “karate” byl napsán v kanji (čínské písmo použité jako základ pro japonské písmo) jako “Čínská ruka”. Tento název zněl cizokrajně a postupně byl přijat mezi obyvateli Tokia. Avšak někteří lidé si o zápisu v kanji “Čínská ruka” mysleli, že není vhodné pro školy. Některé karate dojo píšou “karate” v hiraganě (japonské fonetické písmo), aby se vyhnuli tomuto zápisu v kanji. To je příklad dočasného použití tohoto slova.
Většina karate dojo v Tokiu používá kanji “Cesta prázdné ruky” pro karate-do, přestože je i několik dojo používající kanji “Čínská ruka”. Myslím si, že pro lepší rozvoj japonských bojových umění “karate” by mělo být “Prázdná ruka” místo “Čínská ruka,” a “karate-do” by mělo být oficiálním názvem. Co myslíte ?
Chomo Hanashiro: (karate master)
Ve starých dobách jsme my Okinawané používali název “Toudi” nebo “Tode”, ne “Karate”. Říkáme také pouze “Ti” nebo “Te”. To znamená boj s rukami nebo pěstmi.
Původní překladatelská poznámka: Výslovnost v kanji psaném jako “Čínská ruka” má dva způsoby: 1) Toudi nebo Tode (Okinawský dialekt) 2) Karate. Výslovnost v kanji psaném jako “Prázdná ruka” má jen jeden: 1) Karate
Ota:
My také říkám “Toudi” nebo “Tode”.
Shimabukuro:
Pane Nakasone, v současné době slyším lidi říkat “karate-do” místo karate. Znamená to, že přidali slovo “Do” (literárně přeložené jako Cesta) ke jménu “karate”, aby zvýraznili důležitost duchovního tréninku jako v Judo and Kendo?
Nakasone:
Používají slovo “karate-do” ve výzamu kultivace ducha.
Ota:
Pane Miyagi, používáte slovo “Čínská ruka” ve vztahu ke karate ?
Chojun Miyagi: (karate master)
Ano. Používám kanji “Čínská ruka” jako většina lidí. Má to určitý význam [pro nás]. Ti, kteří se ode mě chtějí učit karate, přijdou ke mně domů a řeknou, “Prosím, naučte mně ‘Ti’” nebo “Prosím, ukažte mi ‘Te’”. Takže si myslím, že lidé používají názvy “Ti” nebo “Te,” místo karate. [Avšak,] Věřím, že “Karate” je správné ve významu toho slova.
Jak řekl pan Shimabukuro, název “Jujutsu” se změnil na “Judo”. Ve starých dobách v Číně používali lidé názvy "Hakuda" nebo "Baida" pro čínské Kungfu, Kenpo nebo Chuanfa (Quanfa). Tak jako v těchto případech, názvy se průběhem času mění. Myslím, že název “karate-do” je lepší než pouhé “Karate”. Avšak zatím si ponechám své rozhodnutí v této záležitosti pro sebe, abychom si vyslechli názory dalších lidí. Měli jsme spory v této věci na setkání okinawské pobočky Dai Nippon Butokukai [Větší společnost japonské bojové etiky], kterou jsme odložili. My, členové okinawské pobočky mezitím používáme název “Karate-Do” psaném v kanji jako “Cesta čínské ruky”. Shinkokai [propagační centrum karate] přijde brzy s rozhodnutím, tak bychom měli rádi správný název.
Chomo Hanashiro, Choshin Chibana and Shimpan Gusukuma
Oroku:
Pane Miyagi, jezdíte do Číny studovat karate ?
Chojun Miyagi: (karate master)
Z počátku jsem neměl v plánu věnovat se v Číně kungfu ale zjistil jsem, že kungfu je vynikající a tak jsem se jej učil.
Oroku:
Měli jste v naší prefektuře Okinawa své vlastní “Te” [trénink] dlouho ?
Chojun Miyagi: (karate master)
Na Okinawě bylo “Te” vylepšováno a zdokonalováno stejně jako Judo, Kendo a box.
Kyoda Juhatsu: (karate master)
Souhlasím s názorem pana Nakasoneho. Avšak nesouhlasím s přijetím rozhodnutím na tomto setkání. Vetšina obyvatel Okinawy stále používá pro karate slovo “Čínská ruka”, tak bychom měli poslouchat karatisty a výzkumníky karate na Okinawě a také bychom to měli prostudovat v naší komisi než učiníme rozhodnutí.
Chojun Miyagi: (karate master)
Nebudeme dělat rozhodnutí ihned na tomto setkání.
Matayoshi:
Prosím můžete vyjádřit své další názory.
Chomo Hanashiro: (karate master)
Našel jsem v mém notesu [sám] použití názvu v kanji “Prázdná ruka” pro karate. Od srpna roku 1905 jsem používal kanji “Prázdná ruka” pro karate, stejně jako “Karate Kumite.”
Goeku:
Protože jsem ve spojení s okinawskou pobočkou Dai Nippon Butokukai, rád bych to okomentoval. Karate bylo uznáno jako bojové umění okinawskou pobočkou Dai Nippon Butokukai v roce 1933.
V té době psal mistr Chojun Miyagi karate jako “Čínská ruka”. Měli bychom v okinawské pobočce změnit jeho popis na “Prázdná ruka”, jestliže změníme kanji na “Prázdná ruka.” Rádi bychom ihned schválili tuto změnu a následnou proceduru, protože potřebujeme mít souhlas ústředí Dai Nippon Butokukai.
Ota:
Pan Chomo Hanashiro je první osobou, která použila kanji “Prázdná ruka” pro karate v roce 1905. Jestliže se něco stane populárním v Tokiu, automaticky se to stane populární a časté i v dalších částech Japonska. Možná, že obyvatelé Okinawy nejsou nakloněni změně kanji názvu karate. Ale mohli bychom to opominout, jestliže slovo “Čínská ruka” bylo považováno za lokální věc, zatímco termín “Prázdná ruka” je považováno jako běžný název pro japonské bojové umění. Proto by bylo pro karate lepší použití slova “Prázdná ruka”.
Nakasone:
Zatím promluvili lidé, kteří žijí na Okinawa dlouhou dobu. Nyní bych rád slyšel komentář pana Sato, ředitele oddělení pro záležitosti vzdělávání. Přijel do Okinawy nedávno.
Sato:
Nemám skoro žádné znalosti o karate, avšak myslím si, že slovo “Prázdná ruka” je správné, jelikož podle výzkumníků pro slovo "Čínská ruka” není žádný základ.
Furukawa:
Psaní “Prázdná ruka” v kanji je atraktivníi pro ty z nás, kteří nejsou z Okinawy a myslíme na to, jako na agresivní bojové umění. Byl jsem zklamaný, když jsem viděl karate v kanji jako “Čínská ruka”.
Nakasone:
Nyní bych rád slyšel komentář pana Fukushimy, zástupce velitele oblastního velitelství armády.
Fukushima:
Kanji “Prázdná ruka” je pro karate vhodná. Kanji “Čínská ruka” je obtížně pochopitelná pro ty, kteří karate neznají.
Ota:
Není nikdo, komu by vadil název karate “Prázdná ruka” ale jsou lidé, kteří nemají rádi použití slova “Čínská ruka” pro karate.
Chojun Miyagi: (karate master)
Dobře, když jsem navštívil Hawaii, Číňané měli přátelský vztah ke slovu “Čínská ruka” pro karate.
Shimabukuro:
Tady na Okinawě používáme pro karate výraz “Ti” nebo “Te” . Pro rozlišení jsme používali názvy “Toudi” nebo “Tode” pro karate přinesené z Číny.
Nakasone:
Myslím si, že máme jasno v pojmenování karate. Nyní bychom mohli prodiskutovat propagaci karate. Bohužel v současnosti není karate na Okinawě populární. Potřebujeme najít řešení jak propagovat karate v oblasti tělesné výchovy a vzdělávání v bojových uměních.
Furukawa:
V současnosti je velmi mnoho Ryu nebo stylů karate. Myslím si, že bychom je měli za každou cenu sjednotit. Slyšel jsem, že je malý rozdíl mezi stylem karate ze Shuri [Shuri-te] a Naha [Naha-te]. Myslím si, že oba styly by mohly být sjednoceny a měli bychom předvádět kata z japonského Karate-do. V dřívějších dobách jsme měli kolem 200 stylů Kendo ale nyní jsou všechy styly sjednoceny a máme standardní kata japonského Kendo.
Myslím si, že karate by se mohlo stát populárním po celé zemi, jestliže budeme mít jednotné kata. Například bychom mohli ustanovit deset kata pro japonské karate. Měli bychom přejmenovat každou kata do japonštiny, třeba jako Junan-No-Kata (měkká a pružná kata), Kogeki-No-Kata (útočná kata) a tak dál. Tímto způsobem můžeme přizpůsobit název kata jejímu obsahu. A také si myslím, že bychom měli z karate udělat soutěžní sport, takže bychom měli prozkoumat, jak provádět soutěže karate. Rádi bychom vytvořili jednotné oblečení pro karate, standartizovat jeho náplň a trénink.
Chojun Miyagi: (karate master)
Souhlasím s vaším názorem. Ve věci karate kata jsem dokonce předložil vysvětlující oznámení pro ústředí Dai Nippon Butokukai, když byla otevřena pobočka na Okinawě. Ve věci karate unifom, také bychom je rádi brzy vyráběli, protože s tím máme často problémy. Ve věci terminologie karate, Myslím si, že ji budeme muset mít v budoucnosti pod kontrolou. Jsem toho také obhájcem, vytvořím nová technická názvosloví a budu je propagovat.
Ve věci kata, myslím si, že bychom měli zachovat tradiční kata jako stará nebo klasická kata — pro celonárodní podporu karate. Navrhuji, abychom vytvořili nová kata. Vytvoříme obě, útočné i obranné kata, které budou vhodné pro studenty základních škol, středních škol, universit a škol mládeže. Především, jako členové Shinkokai (Asociace propagující karate) vytvoříme nová kata a budeme je propagovat po celém Japonsku. Máme také asociaci tělesné výchovy a okinawskou pobočku Butokukai. Máme také starší studenty karate a ty, kteří o to mají zájem. Proto s nimi budeme spolupracovat na studiu a propagaci karate.
Pokud takové organizace a odborníci studují karate důkladně, můžeme udělat rozhodnutí ve věci názvu karate a jednotného oblečení karate relativně brzy. Myslím si, že staré kata by měly být zachovány bez jakých- koliv úprav, zatímco nové kata by měly být vytvořeny; jinak si myslím, že o karate nebude mít v budoucnu nikdo zájem.
Ota:
Kolik je momentálně na Okinawě organizací karate ?
Chojun Miyagi: (karate master)
Je zde okinawská pobočka Dai Nippon Butokukai, Asociace tělesné výchovy Okinawské prefektury a Asociace tělesné výchovy města Shuri.
Ota:
Pane Chibano, kolik máte nyní studentů ve svém karate dojo ?
Choshin Chibana: (karate master)
Ve svém karate dojo mám kolem 40 studentů.
Chojun Miyagi: (karate master)
Vzniká zde nějaký vytrvalý názor, že jsou zde dvě Ryu nebo-li styly karate, jmenovitě Shorin-Ryu a Shorei-Ryu. Myslím si, že takový názor je nesprávný nebo nepravdivý, protože o tom neexistují vůbec žádné důkazy.
Pokud však máme v karate dva styly, můžeme je roztřídit podle jejich tréninkových metod. V jedné formě nerozlišují dokonce ani mezi základními kata (jako Sanchin, Tensho a Naifanchi) a Kaishu Kata (specializované pokročilé kata). Učí karate nesystematicky a nemetodicky. V jiném stylu jasně rozlišují mezi základními Kata a Kaishu Kata. Učí karate systematicky a metodicky. Můj učitel (mistr Kanryo Higaonna) mě naučil karate tím druhým způsobem.
Ota:
Mistři karate, které známe, nestudovali karate v Číně.
Chojun Miyagi: (karate master)
Já jsem slyšel, že mistr Matsumura do Číny odjel a učil se tam karate.
Choshin Chibana: (karate master)
Náš učitel nás učil katu Naifanchi jako základní kata.
Ota:
Pane Motobu, kdo vás učil karate ?
Choki Motobu: (karate master)
Učil jsem se karate od mistra Itosu, mistra Sakumy a mistra Matsumory z vesnice Tomari.
Ota:
Myslel jsem si, že jste sám vytvořil své vlastní karate bez učení u jiných mistrů.
Choki Motobu: (směje se) (karate master)
Ne, nevytvořil jsem své vlastní karate.
Nakasone:
Takže jsme potvrdili, že všichni mistři karate [zde přítomní] souhlasí s plánem vytvořit asociaci na podporu karate. Jak nám řekl pan Furukawa, myslíme si, že i další lidé budou s tímto plánem souhlasit. Takže rádi bychom, aby členové začali s přípravou jeho založení.
Poznámky ze setkání zde končí.
Prémiový obsah !
Jestliže, tak jako my, trénujete shotokan karate, možná jste si všimli, že sensei Gichin Funakoshi — zakladatel našeho stylu — nebyl nikdy zmíněn. A tak je to správně, protože Gichin Funakoshi se tohoto setkání dne 25. října 1936 neúčastnil.
Další setkání mistrů karate.Tentokrát s účastí Gichina Funakoshiho.
Kanken Toyama,Hironori Otsuka,Takeshi Shimoda,Gichin Funakoshi,Motobu Chōki,Kenwa Mabuni,Genwa Nakasone, Shinken Taira
Poznámky pod čarou (Bob ;-)
Text kurzívou jsem doplnil z jiných veřejně dostupných zdrojů.
Výše uvedený článek byl publikován veřejně na webu. Není ale kompletním zápisem z tohoto setkání.
Kompletní zápis spolu s poznámkami lze najít v kapitole 3. knihy Ancient Okinawan Martial Arts, Vol. 2 - Koryu Uchinadi, autor Patrick McCarthy ( Publisher: Tuttle Publishing, Print ISBN: 9780804831475, 0804831475, eText ISBN: 9781462903078, 146290307X).
Autor Patrick McCarthy v této kapitole děkuje mistru karate-do Kinjo Horshimu (1919-2013) za pomoc při překladu a správné interpretaci složitých částí textu.
Anglický překlad toho zápisu je v jejich případě lehce rozdílný, proti výše uvedenému. V některých případech mně přijde srozumitelnější.
Část tohoto anglického překladu včetně některých zde neuvěřejněných sekcí najdete na tomto odkazu :
https://books.google.cz/books?id=UgfRAgAAQBAJ&pg=PT57&lpg=PT57&dq=Koichi+Sato,+Manager+of+Educational+Affairs+Department
V některých dalších zdrojích zabývajících se tímto setkání a změnou názvu bylo zmíněno, že velká část okinawských mistrů nebyla moc nakloněna změně zápisu v kanji. Souvislost s Čínou pro ně byla spíše prestižní, protože na Okinawě byla v minulosti Čína považována za zemi s vrcholem znalostí a v podstatě byla Čína i zdrojem pro jejich bojového umění. Navíc název byl již dlouhodbě spojen s okinawskou kulturou.
Naopak pro Japonce byla Čína z minulosti značně kontroverzní a doprovázena mnoha vzájemnými vojenskými konflikty.
Každopádně je velice pravděpodobné, že bychom bez tehdejších změn a rozšíření karate po Japonsku neměli dnes o karate dost možná ani páru.